Bizim mezhebimiz o lan hanefi mezhebine göre haccın farzları bir şart ve iki rükünden ibarettir bunlardan ihrama girmek şart arafatta vakfe yapmak ve kabeyi tavaf etmek rükündür.
işte haccın olmazsa olmazlarından arafat vakfesi; öyleki bir kimse ihramlı olarak ve belirlenen zaman dilimi içerisinde bilerek veya bilmeyerek,uyanık veya uyuyarak, ayık veya baygın olarak oturarak , yürüyerek veya vasıta içerisinde abdestli veya abdestsiz, adetli veya lohusalı, niyetli veya niyetsiz kısa bir süre arafatta bulunursa vakfe yapmış olur.
üç milyonu aşkın hacı ve illlegal yollardan gelenler ve birde oranın yerli halkı o muazzam kalabalık insan seli ama ne yaptığını bilen orada olmanın ne anlama geldiğini idrak eden ve belkide bir daha nasip olmayacağı için o anı doya doya değerlendirmeye çalışan müslümanlar,
akşamdan geldiğimiz arafat sınırları içine vakfemzi apıp güneşin batmasın müteakip hac kafileleri otobüslerle akın akın arafattan müzdelifeye hareket başladı. Her kafilenin ototbüsü ayrı ve müzdelife, arafat arasında ring seferi yapılıyordu. arafat müzdelife arası 8 km kadardır. bizim guruba sıra 23.00 sıralarında geldi ve o kısa denebilecek mesafeyi otobüsle 40 dakikada alarak müzdelifeye geldik.
Arafattan sonra ikinci vakfenin yapıldığı bu yere yaklaşmak,yaklaştırmak anlamına gelen müzdelife denilmiştir.Bazı alimler kuranda geçen meşaril haram ile müzdelifenin kastedildiğini söylerken bazı alimlerse müzdelife sınırları içinde olan peygamberimizin vakfe yaptığı kuzah tepesi olduğunu söylerler,
Müzdelife alanı toplam 963 hektar olup sınırların şaşırmamak için sınırı belirleyen tabelalar var. Hacca gelenler kalabalık mevcut alanda sınırlı olduğu için dağları düzleyerek alan açılmış fakat genede yeterli olmuyor. bizim türk kafilelerinede böyle dağı keserek açılmış ve mina sınırına yakın olan bir yer tahsisi edilmiş ama yeterli değildi çünkü türkiyeden ve avrupadan ve başka yerlerden tüm türk hacıları aynı yer tahsis edilmişti. Hemen abdestlerimizi tezeledik ve şeytanı taşlamak için 70 adet nohuttan büyük fındıktan küçük olmmak üzere taş topladık ve akşam namazı ile yatsı namazını cemi tehir ederek kıldık ve müzdelife vakfesi ve duasını yaparak hemen yaya olarak minaya hareket ettik. Aslında sünnet olan gün aydınlanıncaya kadar güneş doğamadan önce müzdelifeden ayrılmak gerekir ama çok kalabalıkolduğu için diyanetin talimatı gereği hemen hareket edildi. Ve biz türklere ayrılan güzergahta kestirme olmadığı gibi birde dolambaçlı yoldu ve mina sınırları içinde kalan şeytan taşlama yerleri (Cemerrat) müdelifeye 6 km mesafede idi bu mesafeyi yürüyerek 5 saatte aldık yanımda eşim olduğu için kafileden ayrılamadın yoksa kestirmeden 1.5 saatte giderdim.
Müzdelifeden minaya giden kafileler,
Müzdelife camii,
MİNA
Mekke ile müdelife arasında haremi şerif 7 km dir. Minada şeytan taşlama kurban kesme ve bayram günlerinde burada çadırlarda kalındığı yerdir.
Minada çadırlar,
Şeytan taşlama günlerindeki mina,
MESCAD-İ HAYF
Minada birinci cemre (şeytan) Hemen yakınıda olan bu mescid Rasullahın çadır kurduğu ve cemaatle namaz kıldığı yerde inşaa edilmiştir.
Mescad-i hayf'ın yapıldığı yerde aralarında Hz.Musa'nında bulunduğu 70 nebinin nmaz kıldığı rivayet edilmesinden buranın eskiden beri bir ibadet yeri oladuğu anlaşılan mubarek bir yerdir.
Mina günlerinden önce ziyarete geldiğim bu yerde bayrama tüm hazırlıklar hızla sürüyor raflara kuranlar yerleştirilirken her köşe büyük bir titizlikle temizleniyordu. Bu sırada Rusyadan gelen bir müslüman gurubuyla karşılaşmam şaşırtıcıydı biraz sohbet ettikten sonra bir hatıra resmi çekerek ayrıldık.
mescidi hayfın iç görüntüsüsnü gösteren video,
CEMERRAT (ŞEYTAN TAŞLAMA YERLERİ)
Hacıların kuraban bayramı günlerinde taş attığı üç ayrı yere cemre (Şaytan) çoğulu cemerrattır. Mekke yönündeki ilki küçük, sonrakine orta ,ondan sonrakine ise Büyük cemre denir.
Hz.İbrahim (A.s) Kabe inşaasını tamamladıktan sonra ilk haccını yaptığı ve ve oğlu ismail'i kurban etmeye götürdüğü sırada Allahın emrini yerine getirmekten alı koymak isteyen şeytanı üç yerde taşladığı bildirildiğinden Hacca giden müslümanlarda Hz.İbrahim A.s bu sünnetine uyarak sembolik olarak o yerlere dikilen sütünlara taş atarak sembolik olarak şeytan taşlanmaktadır. Bu taşları atan hacılar hal diliyle Allahım ben asıl içimdeki ve içimizdeki şeytanlarla mücadele edeceğim beni daima günaha sokmaya çalışan şeytana karşı mücadelede bir söz verme bir tepki ve direnmeyi temsil eder.
Cemerrat köprüsünün eski hali şimdi bu köprü yıkılarak üç katlı ve geniş olarak yapılıyor,
Yine üstten eski hali şeytan taşlama yeri,
Eski köprünün yıkılmasından sonra yeni yapılan köprüler ve cemmerrat alanı,
Üst katlara çıkan yol
Küçük cemre,
4 yorum:
Elinize emeğinize sağlık çok güzel anlatmışsınız.Bu yıl rabbim banada kısmet etti amma sizin kadar bu bilgilere sahip değildim. Olayın ehemniyetini yazınızı okuyunca daha iyi anladım. Sağ olun.Yeni çalışmalarınızı beklerim.Başarılar dilerim.
Allah razı olsun
Allah.razi.olsun.cokguzel.anlattiniz
Allah razıolsun
Yorum Gönder